Cursus tot Yoga Docente! - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Femke Beurskens - WaarBenJij.nu Cursus tot Yoga Docente! - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Femke Beurskens - WaarBenJij.nu

Cursus tot Yoga Docente!

Blijf op de hoogte en volg Femke

23 Mei 2021 | Costa Rica, Montezuma

Inmiddels is het al een aantal weken geleden dat ik jullie via deze reisverslagen op de hoogte heb gehouden. Het zijn dan ook erg drukke weken geweest nadat ik ben vertrokken uit Aruba, waarbij ik mezelf op nummer één heb gezet op het prioriteitenlijstje. Na een korte pitstop in Miami ben ik doorgevlogen naar Costa Rica waar ik 3 weken een cursus voor Yoga Docente heb gevolgd. 

 

Maandag 19 april stond mijn vlucht vanuit Aruba gepland richting Miami. Gezien ik geen rechtstreekse vlucht kon krijgen naar Costa Rica besloot ik om hier gebruik van te maken en ook een paar dagen aan de tussenstop Miami toe te voegen. Maandag begin van de avond landde ik veilig en wel in Miami en een nieuw avontuur kon beginnen. 

Dinsdag 20 april heb ik de ultieme toerist uitgehangen, ik ben de morgen namelijk gestart met een city tour bovenop een city tour bus! Zo zijn we bijvoorbeeld door de wijk Wynwood gereden met de vele gave Street art en na een stop in de wijk Little Havana voor een lunch was het tijd om terug te keren naar de opstapplaats waar vervolgens mijn 2e tourtje van deze dag kon beginnen. In de middag ben ik meegegaan met een bus naar Everglades NP. Hier ben ik eerst meegegaan op een airboat, of ook wel een moerasboot genoemd, en hebben we rondgevaren over de wateren in het National Park en hebben we een paar krokodillen gespot! Daarna stond een show met krokodillen op het programma met een typisch Amerikaans tintje. 

Woensdag had ik een dagje vrij en ben ik zelf de stad nog wat meer gaan ontdekken en heb ik de Metromover genomen van helemaal begin tot helemaal eind met een paar stops tussendoor. De Metromover is een metro die een stukje boven de grond op een rail rijdt waar je gratis in en uit kunt stappen. Nadat ik de eerste dag in Miami rondliep met bijna ongeloofwaardige gedachten als “Omg, ik ben echt in the U.S.A.”, was ik er deze dag wel weer aan gewend. Maar toch, dit was de eerste keer dat ik op Amerikaanse grond stond en toch was dat op een bepaalde manier bijzonder. En daarbij mag ik weer een nieuw continent afstrepen waar ik ben geweest! 

 

Donderdag stond de vlucht naar Costa Rica alweer gepland waar ik de eerste nacht verbleven ben in een wijk van de hoofdstad San José genaamd Santa Ana. Na een erg gezellige avond waarbij ik Maria heb ontmoet, een vriendin van Thom, die toevallig voor haar werk in Santa Ana verbleef, ben ik vrijdag vroeg in de morgen begonnen aan mijn reis richting het plaatsje Montezuma. Ik werd opgehaald door een man die me met zijn busje eerst naar de ferry heeft gebracht. Gezien deze man geen woord Engels sprak en ik nagenoeg geen woord Spaans, was ik toch trots op mezelf dat ik de woorden “Yo comprar un ticket?” (wat letterlijk betekent: ik een kaartje kopen?) eruit gegooid kreeg nadat hij me bij de ferry iets probeerde te vertellen in het Spaans, en met succes! Nadat het kaartje voor de ferry was gekocht, mocht ik aan boord gaan waarna na anderhalf uur varen, aan de andere kant een nieuw busje voor me klaar stond die me vervolgens helemaal naar Montezuma heeft gebracht. 

Eenmaal daar aangekomen ben ik in de middag naar een waterval gehiked en na een verfrissende duik in deze waterval ben ik weer terug gegaan naar mijn hotel en heb ik daar de buurt wat verkend. 

 

Zaterdagmorgen kon mijn avontuur beginnen waarvoor ik naar Costa Rica ben gereisd, namelijk de cursus tot Yoga Docente voor 3 weken. Eenmaal aangekomen in mijn nieuwe resort heb ik me de ogen uitgekeken, wauw wat een mooi resort! Al snel ontmoette ik de rest van de groep en de rest van de dag hadden we nog eventjes voor ons zelf. Lekker chillen bij het zwembad en nog eventjes genieten van de stilte voor de storm. 

 

Zondag was de allereerste dag van de yoga training en ik was gelijk om. Gezien ik nagenoeg nog nooit een lesje yoga had bijgewoond, maar wel al jaren een behoorlijke interesse voelde, was ik erg benieuwd hoe het me zou bevallen. Vanaf deze dag wist ik dat het 3 pittige weken zouden worden. En wat zijn we geleefd geworden; 3 weken lang dagelijks een programma van 07:00u in de morgen t/m 20:00u in de avond, in de avond en tussendoor wanneer je ergens tijd had werken aan je leer- en huiswerk en zorgen dat het op tijd af was en daarbij was het niet alleen het aanleren van een nieuwe vaardigheid, het was zoveel meer dan ‘alleen maar een cursus’. Dagelijks werd je heerlijk geconfronteerd met jezelf, wat niet altijd even fijn is wanneer je er middenin zit, maar wel iets wat nodig was. Dit was dan ook één van de grootste redenen van mijn hele reis, alle negativiteit en stress die nog ergens in mijn lijf opgeslagen lag van god weet wat mocht er allemaal uitkomen. 

Eén ding wat ik graag doe en tegenwoordig bijna vanzelf gaat is reflecteren op mezelf, mezelf vragen stellen over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, of mezelf afvragen waarom ik bepaalde gevoelens voel zoals ik ze voel, nagaan wat bepaalde situaties met me doen. Kortom; mezelf elke keer een spiegel voorzetten en bewust worden van mijn emoties en gedragingen. Zelfreflectie kan je zoveel mooie inzichten geven in jezelf en je kunt er zoveel door groeien. En ja, dat kan behoorlijk confronterend zijn en behoorlijke weerstand opwekken, maar ook zo mooi en zo goed om emoties en/of ervaringen die je als negatief hebt ervaren los te kunnen laten. Dit kan je zo’n bevrijdend gevoel geven! En ook dit is een onderdeel van yoga. Yoga is niet alleen maar een workout, het is een complete levensstijl en die yogalevensstijl past precies bij hoe ik mijn leven leef. Dit zorgde er dan ook voor dat ik yoga blijkbaar echt helemaal fantastisch vind om te beoefenen! 

 

Het waren ook echt 3 hele mooie weken, met ontzettend mooie mensen om me heen. We hebben een groep gecreëerd waarin iedereen zich veilig voelde, waarin iedereen zijn diepste geheimen durfde uit te spreken en men, wat kwamen er soms heftige verhalen voorbij. Zo zie je maar weer dat je nooit iemand kunt beoordelen op zijn daden, want iedereen heeft zo zijn eigen redenen waarom hij of zij de dingen doet zoals diegene het doet. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en zolang je het verhaal van de ander niet weet of je hebt het zelf niet meegemaakt, kun je ook niet oordelen over de ander zijn leven. Laten we met zijn allen wat meer aandacht aan onszelf besteden in plaats van over een ander te roddelen. Het kan je leven zoveel mooier maken! 

 

Na 3 weken was dan de beruchte dag aangebroken, DE dag waarop ons final exam gepland stond. Dit hield in een yogales geven van 90 minuten en je mocht dit volledig zelf invullen. Het schrijven van mijn eigen les vond ik zo super fantastisch dat ik hem volledig zelf heb geschreven, geen standaard volgorde of standaard meditatie van iemand anders gepikt, maar echt mijn eigen les volledig voorbereid en geschreven. Mijn les begon met een meditatie waarbij je kon ervaren hoe het voelt wanneer je stress vast houdt in je lijf en hoe het voelt wanneer je juist ontspannen bent. Hierna volgde een les met een combinatie van Yin en Restorative yoga waarbij je een pose voor langere tijd aanhoudt waarbij je je lichaam de tijd gunt om tot diep in het weefsel door te dringen waarbij het zichzelf kan gaan herstellen. Ons lichaam heeft namelijk een zelfhelingsmechanisme wat super interessant is, althans, vind ik! :)

En voor ik het wist had ik mijn les van 90 minuten alweer gegeven aan 2 klasgenoten en was het wachten op de feedback van mijn lerares. En jawel hoor, na super positieve feedback mocht ik mijn certificaat in ontvangst nemen en mag ik mezelf Yoga docente noemen! 

 

Ben je inmiddels benieuwd geworden naar mijn lesje en vraag je je af wat ik precies van plan ben met de yoga? Wanneer je nog eventjes geduld hebt kun je van mijn les én meerdere lessen gaan genieten, sowieso zeker via mijn nieuwe online website en misschien ook wel een keer van fysieke lessen, alleen ga ik daar eerst over nadenken wat ik daar precies mee wil doen en of ik dat wil gaan doen. Zodra alles gereed is word je vanzelf op de hoogte gebracht via mijn social media kanalen, dus wanneer je me privé volgt op facebook of Instagram, of me nog volgt via mijn oude facebookpagina ‘Laviesense’ zie je vanzelf berichten verschijnen over deze nieuwe ontwikkelingen. Of vraag me gerust over een aantal weken naar meer informatie hierover. Waar ik achter ben gekomen is dat de combinatie reizen en werken aan mijn online business niet helemaal goed samenwerken voor mij, waardoor ik heb besloten nog een paar weken te genieten van deze reis waar ik mee bezig ben en daarna weer in Nederland flink aan de slag te gaan met het gereed maken van mijn nieuwe bedrijf Soulbreeze. 

 

Na de 3 weken cursus ben ik begonnen aan mijn rondreis door Costa Rica met een huurauto en ongelofelijk wat is dit een prachtig land! Maar meer hierover in een volgend verslag. 

 

Liefs, 

Femke 


  • 24 Mei 2021 - 16:04

    Marjon :

    Ha Femke, wat weer een geweldige belevenis en ben benieuwd naar de yogalessen. Zo heerlijk om te doen!!

  • 27 Mei 2021 - 08:09

    Imke Beurskens:

    Super sjiek om weer te horen zusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Montezuma

Femke

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 10426

Voorgaande reizen:

22 April 2021 - 30 Mei 2021

Costa Rica!

04 April 2021 - 19 April 2021

Aruba

07 Maart 2021 - 07 April 2021

Kenia

10 Maart 2015 - 26 April 2015

Australie

Landen bezocht: